fredag 12 december 2014

Vad är en arbetare?


Som författare tillhör jag en gynnad medelklass, men en gång var jag arbetare. Jag var typograf, maskinsättare på Aftonbladet på Vattugatan i de gamla Klarakvarteren som skurken Hjalmar Mehr sedan lät riva.
Fram till 1964 var jag arbetare, dvs anställd och avlönad. Nu sympatiserar jag med arbetarklassen utan att tillhöra den. Jag kan fråga vad arbetare betyder.

Alltså: Vad är en arbetare egentligen? Svaret är enkelt. Arbetare är:
En som sällan ser sina erfarenheter bekräftade i litteratur och andra medier.
En vars kunnande aldrig kallas bildning.
En som inte känner sej ha del och därför sällan tar del av kulturutbudet.
En som oftast har en enkel moral: Man ska göra rätt för sej, leva ärligt, inte lura andra utan hålla ihop och kräva sin rätt kollektivt.
Samt: En som med sitt arbete (om den ha något) ändå skapar det vi alla lever av!

Nu vet vi vad en arbetare är. Den viktigaste av oss. Den som borde ha makten i samhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar