lördag 20 december 2014

Vackra tankar i juletid



Det har tydligen funnits perioder i mitt liv då jag velat bli poet och försökt skriva dikter. I de pappershögar som är resultat av mina skrivförsök hittar jag ibland rimmade rader. Här ett exempel:

Det sitter en kvinna i öknens sand
långt söderut i ett fjärran land.
Sitt magra barn har hon i sitt knä,
det är storögt och tyst och har diarré.

Varför flyttar du inte till Sverige?
Här finns hjälpen för alla i nöd.
Varför flyttar du inte till Sverige?
Här finns sjukvård och bostad och bröd.

Nej, medlidande har vi aldrig haft.
En sjuk är en usel arbetskraft.
Och kvinna dessutom. Nej sån sympati
ligger det inga pengar i.

Därför sitter hon där i Afrikas sand
med sitt barn och sin tomma matskål i hand.
Det väcker en lång rad frågor förstås
och borde bli en utmaning för oss…

Ack ja, vackra tankar som kunde passa bra i juletid, snällhetens och givmildhetens tid. Jag är ingen god människa och inte religiös heller. Men av någon anledning känner jag sympati för Frälsningsarmén, antagligen för att folket där jobbar ideellt utan vinstsyfte. Så jag lägger nog nån tjuga i deras insamlingsbössa utanför ICA-butiken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar