söndag 28 december 2014

Hur får man till ett levande språk?


Bengt Ingelstam heter en författare som skickat sin senaste bok till mej. En bok om ishockey, om man får tro bilden på omslaget. Jag är inte intresserad av sport, bläddrar alltid förbi alla sportsidor i tidningarna. Så boken blir liggande ett tag. Tills jag öppnar den – av ren hövlighet, antar jag – och hittar inte ishockey utan ett levande språk!
Skolfröken har blivit gamlare, inte äldre. Hon talar om något som ska hända vid jul. Vadå jul? Det är ju flera år till jul!
Där är en som inte vill tala om bilar. Dom tog ifrån körkortet av hennes pappa, när han fick blåsa i en sån där plastpåse
Hockey är kul, men blir ibland ännu kulare.
Några ska bli utvisade men det är inte roligt att vara flytting. Om inga protesterade skulle barnen måsta iväg.
Om jag vore lärare skulle jag frestas ta till rödpennan. Men som läsare undrar jag vad det är som gör att jag gillar Ingelstams språk. Och jag kommer underfund med att ett språk inte blir levande när man följer reglerna utan när man bryter mot dem.
Inte av okunnighet, förstås. Utan när man kan reglerna och bryter mot dem. Det är nog enda sättet att få till ett levande språk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar