fredag 26 december 2014

Jag blev uppringd av Astrid Lindgren


Man sitter och glor på teve, för vad ska en ensam åldring annars göra. I går kväll handlade det om vår bästa sagotant, Astrid Lindgren. Henne blev jag aldrig bekant med, fast jag satt i styrelsen för författarnas fackförening. Hon tillhörde de stora som aldrig gick på fackmöten.
Astrid och jag hade bara kontakt vid ett tillfälle. Det var när hon ringde och skällde på mej.
Jag hade skrivit min bok BängBäng och i en intervju sagt att den var ett svar på Astrids bok Mio min Mio. I Astrids bok sitter skurken och tänker ut ont. Man får inte veta vad han har för funktion i samhället, han bara sitter och tänker ut ont. I min bok är skurken storföretagare, kapitalist, och det är förklaringen till att han tänker ut ont.
I Astrids bok blir de unga läsarna alltså lurade. Astrid menade att hennes bok var opolitisk. Hon ville minsann inte skriva politik som jag var ökänd för att göra. I likhet med andra författare med borgerligt sinnelag menade hon att hennes arbete var helt opolitiskt.
Astrid var en duktig berättare. Bonniers fick anledning att ångra refuseringen av Pippi Långstrump, som så småningom med Astrids övriga böcker drog in mångmiljoner över hela världen.
Jag har alltså blivit uppringd av Astrid Lindgren, hur många kan skryta med det. Visserligen för att bli utskälld, men ändå!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar