fredag 21 oktober 2011

Sir John Hawkins

Vill ni höra en historia om grymht och tortyr
så fråga folk på andra kontinenter
från korstågens tid till vårt århundrade
hur de släpat fram kapital
åt Europas maufakturer och industrier
och sedan lämnats att svälta ihjäl
på Indiens förtorkade slätter
och de bolivianska tenngruvornas torra månlandskap

Sir John Hawkins
upptäckte att det var en god affär
att skeppa slavar från Afrika till Amerika
Och drottning Elizabeth blev förtjust
och lånade honom ett skepp
och skeppets namn var Jesus
och sir Hawkins vapensköld
bar bilden av en neger i bojor

Och Liverpool och Manchester
växte till blomstrande jättestäder
uteslutande med levande negrer
som handelskapital – och dessförinnan
hade indianerna i Mexico och och Peru förslavats
av spanjorerna – och Afrika av portugiserna
Och holländarna tog Malacka och Java
med förräderi, mutor, massakrer och mord

Och strävsamma företagare
i Europa sparade ihop ett litet startkapital
och startade små industrier med ett lån
från banken – men var kom dessa pengar ifrån?
Om man gluttar bakom bankfasaden
grinar sir John Hawkins ansikte fram
och bakom honom miljoner och miljoner
av utmärglade lik på tre skövlade kontinenter.


Tja, jag brukar säga att jag inte kan skriva dikt. Men när jag gräver i mina lådor från det politiska 1970-talet hittar jag såna här skriverier. Texter som egentligen är prosa men som jag tydligen delat upp i olika korta rader (som en del "poeter" fortfarande gör) och kallat för dikt. Skit samma om det saknar rytm och rim – innehållet var dock godtagbart i det man skrev på den tiden, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar