När man blir gammal och inte har någon framtid drömmer man sej
gärna tillbaka. Jag blev tidigt känd eller ökänd som politisk författare fast
jag mest skrev för barn och ungdom. Den första demonstrationen mot Vietnamkriget
1965 fick jag med i en ungdomsbok Mannen
i det låsta rummet.
Inga och jag var med då på Hötorget i
Stockholm. En av de medverkande var Cornelis som där lanserade sången I natt jag drömde. Ni kommer säkert ihåg
den: Det finns inga soldater mer, det finns inga gevär, och ingen känner längre
till det ordet militär… Jag tyckte den texten var alldeles för snäll. Så jag
gjorde om den:
Jag drömde
det var fred på jord
och alla
krig var slut.
Och alla
direktörerna från Ford och ITT
och alla
världens storbolag,
de nickade
och höll med:
Nu skänker
vi allt vårt till er,
sen finns
det inget privat.
Då finns det
inte heller nåt
som vållar
krig och hat.
Så dansar vi
på stan i kväll
i fred och
godan ro.
Att
storfinansen var så snäll
det kunde vi
aldrig tro.
Under de livliga åren kring 1968 skrev vänsterns författare både
dramatik och kampsånger. Jag skrev för Suzanne Osten och Fickteatern. Där fanns
Olle Pettersson, och vi dramatiserade Leonid Solovjevs bok Skälmen från Bokhara. Hodja Nasreddin retade överheten med sina
sånger. Åt honom skrev jag några enkla rader:
Prästerna
talar så mycket
och lär oss
så många bud.
Dom lär oss
att tro att förtrycket
är en
rättvis dom från en allvis gud…
Carl-Axel Dominique gjorde musik, och texten levde upp!
Flera av våra största författare skrev progressiva sånger på den
tiden. Till dem hörde Agneta Plejel. Av henne minns jag bara en enda rad: Så har de mäktiga tänkt sej det hela…
Den sången skulle jag gärna vilja höra igen.
Jag har skrivit sångtexter som fått liv när de tonsatts av
skickliga kompositörer som paret Dominique och Caj Chydenius. En som visste att
musiken var viktig var Tage Danielsson som skrev:
Det skönaste
av diktaröden
är att bli
tonsatt före döden.
Man hör så
dåligt i sin grav
när örona
har fallit av.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar