Jag har aldrig pluggat för att få betyg, aldrig tagit studenten,
bara gått åtta år i folkskolan och ett halvår på folkhögskola. Jag kan inte
minnas att dessa skolor gav mej några användbara kunskaper. Det jag nu kan och
vet har jag läst mej till på biblioteket.
Det svenska folkbiblioteket är unikt. Där kan
du hitta allt från Adolf Hitlers Mein Kampf till Karl Marx Kapitalet och nutida
kommunistisk litteratur. Biblioteket censurerar inte.
Annat är det med skolan. Den har jag
uppfattat som ohederlig.
I min bok Mannen
utan ansikte finns en lärare Gillis som försöker klargöra vad det är för
fel på den svenska skolan. Han finner att den undanhåller eleverna viktiga
kunskaper.
Det svenska samhället höll på att paja ihop.
Några människor hade makt och rikedom. De styrde och ställde och förgiftade
naturen och höjde priserna och la ner fabriker och levde rövare, medan de
flesta människor fick allt svårare att klara sej med ökad arbetstakt, höga
hyror och arbetslöshet.
Allt det där visste man, men man fick inte
säga det i skolan. Där låg felet.
Man fick inte säga till eleverna att nu
jävlar, nu måste människorna göra uppror och ta makten själva, annars går det
åt helvete, och det ska ni förbereda er på, kära barn.
Nej, som lärare skulle man inbilla eleverna
att allting var okay. Lita på politikerna och direktörerna så blir allting bra.
Det kunde man ju inte säga om man var
hederlig.
Gillis var hederlig, det var hans problem.
Det där var ett försök att frilägga den dolda läroplanen, alltså det som skedde utanför läroplanen. Det
var något som diskuterades 1979, då jag skrev boken där läraren Gillis fanns
med.
Nu måste jag fråga hur det är i dag. Har vi fortfarande en dold
läroplan som styr det som uträttas i skolan?
Biblioteken har vi. De är lika fräscha och
kunskapsrika som på Gillis tid.
Men hur är det med skolan? I min ålder får
man ingen insyn i skolan. Tillåmed barnbarnen har vuxit ur skolåldern och kan
ingenting berätta.
Ger skolan eleverna de kunskaper de behöver för att kunna
göra uppror och ta makten – eller inbillar man eleverna att allt är frid och
fröjd?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar