I natt drömde jag fram en idé till en spänningsroman som jag
skulle kunna skriva. Den handlade om gamla stenrika gumman Aina som räddades
till livet av att hon blev förkyld. Hon blev kvar i sängen i stället för att gå
ner i köket och dricka morgonfikat. I stället fick Turkan, hemhjälpen som
kommunen lånat ut, bära upp kaffebrickan till Ainas sovrum.
Så var det tänkt. Men på översta trappsteget
snavade Turkan och tappade brickan och spillde ut innehållt över golvet.
Turkan, som var från Turkiet, satte igång att babbla på sitt konstiga språk.
Från sovrummen kom den stenrika gumman Ainas barnbarn Ulla, Cilla och Per-Olof.
De lyssnade till Turkans obegripliga babbel medan de hjälptes åt att städa bort
det hon spillt ut.
Per-Olof passade också på att ta bort den
snubbeltråd han spänt ut över det översta trappsteget och som skulle ha gjort
att den stenrika gumman Aina skulle ha ramlat utför trappan och slagit ihjäl
sej så att Ulla, Cilla och Per-Olof fått ärva hennes rikedomar.
Nu räddades den stenrika gumman Aina av sin
förkylning. Den unge läkaren, som återinfört det gamla systemet med hembesök,
kom och gav den stenrika gumman Aina hostmedicin.
När han skulle gå utför trappan upptäckte han
att det satt en ögla inskruvad i väggen strax ovanför det översta trappsteget.
Han hejdades av Turkan som babblade och samtidigt med gester försökte göra
klart att den där öglan betydde något för henne.
Det blev han inte klokare av. Men på hemvägen
greps han av en misstanke. Tänk om öglan använts som fäste för en snubbeltråd!
Då var den en del av ett mordvapen! Och den som skulle mördas var den stenrika
gumman Aina! Då borde den tilltänkta mördaren sökas bland hennes arvingar.
Den stenrika gumman Ainas tillstånd
försämrades. När den unge läkaren besökte henne på nytt satt Per-Olof på hennes
sängkant. Han fick lämna rummet medan den unge läkaren undersökte den stenrika
gumman Aina.
Undersökningen var klar. Läkaren lämnade
rummet och kom fram till trappan. Då såg han att öglan, som suttit där när han
kom, nu var försvunnen.
Någon hade skruvat den ur väggen. Och denne
någon måste vara Per-Olof. Som alltså var en tilltänkt mördare!
Men eftersom inget mord hade begåtts gick det
inte att sätta fast någon mördare.
Och om det inte gick att sätta fast någon
mördare gick det inte heller att skriva någon spänningsroman om den saken.
Synd och tråkigt! För det kändes ett tag som
om det skulle ha kunnat bli en riktigt bra bok.
Det är väl inget hinder för en bok eller filmmanus, se hur många filmer och böcker som i praktiken bara är transportsträckor.
SvaraRaderaJag brukar sitta och tänka ut roliga, spännande och ibland rent fasansfulla upplägg för böcker och film. De bästa är historierna omöjliga att skriva och man skulle inte kunna utsätta allmänheten för dem, men i sitt eget huvud är man fri att smida vilka historier som helst.
Jag undrar, diskuterar författare ofta moral kring skrivandet? Jag tänker ibland ut historier som jag vet att om de presenterades för en allmänhet skulle kunna inspirera galningar på kant med samhället. Vad anser du man har för ansvar som författare? Det är många som beskriver listiga sätt att ta folk av daga i den vanliga kriminalromanen, vissa har inspirerat knäppgökar. Är självcensur vanligt om man är författare?
Självcensur för att inte inspirera knäppgökar tror jag inte på. Knäppgökarna gör vad de kan och vill mej förutan. Min uppgift är att skriva så bra och läsvärt jag kan. Det är den enda moral jag jag kan godta. SVEN W-m
Radera