onsdag 1 juli 2015

Alltid fattig men aldrig hungrig!


Jag får inte så många uppdrag numera. Men nu har jag fått ett som tål att tänka på. Jag ska berätta för en tidning hur det var att vara fattig på 1930-talet.
Jag växte upp i ett barnrikehus. Det var en stiftelse som hette Vilhelm Govenii Minne. Grundaren var en rikeman som hette Vilhelm Govenius. Han hade i början av 1900-talet fått samvetskval för alla pengar han lurat av fattigt folk. För att ändå komma in i himlen beslöt han 1903 att låta bygga bostäder åt barnrika och fattiga människor.
Det blev två hyreshus högst upp på Skinnarviksberget. Där hade mina föräldrar fått hyra en tvårummare för 75 kronor i månaden.
Fattigdomen har jag i gott minne. Morsan handlade på krita i något som hette SBS Livsmedel. När hon inte kunde betala fick hon gå omvägar för att inte synas av personalen på SBS Livsmedel.
Farsan var arbetslös. När han hörde att det fanns jobb i Gävle gick han dit. Sen fick han gå hem igen. Hans skor var utslitna, de hade hål under sulan så att han fick lägga en pappskiva i dojan.
Men jag och min bror hade hela skor. Ungarna skulle inte lida av fattigdomen. Sådan var de fattigas moral, sådan var mina föräldrars moral.
Jag har aldrig behövt frysa i dåliga kläder. Jag har aldrig behövt gå hungrig. Det skulle vara bättre att intervjua min morsa om fattigdom. Men hon dog 1994 och tog sina erfarenheter med sej i graven.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar