söndag 19 juli 2015

En gång var det klass på pressen


Jag är så gammal så jag kommer ihåg gamla Klarakvarteren i Stockholm, där tidningarnas redaktioner låg samlade. Fria skribenter som Nils Ferlin och Helmer Grundström drev omkring, ofta berusade, och försökte sälja sina skriverier till redaktionerna. Vi typografer, sättare och tryckare, åt lunch på Klara Kaffestuga och redaktörerna fick sin mat på Rosenbad.
Då var det klass på tidningarna. Chefredaktörer som PG Peterson och Olof Lagercrantz blev legender som skapade landets främsta dagspress. Nu är en tiden länge sen förbi. Dagspressen i dag kör med den enklaste kändis- och skvallerjournalistik. Dagsverspoeten Ove Klinthäll diktar därom:

Jag blir så besviken, förbannad och lessen
på tidningar som Aftonbladet, Expressen,
som skyltar vid kiosker och tidningsbutiker
med sotsvarta, hjärndöda tidningsrubriker.
Man trodde så mycket på läskunnigheten
och vetgirigheten hos allmänheten,
men folkbildningskämparnas kår torde sörja
när folk läser all denna urbota smörja.

Men det finns förstås ett alternativ. En röd dagstidning för ett grönare Sverige. Dagens ETC heter den. I det exemplar som jag nu råkar ha liggande framför mej skriver Göran Greider: "Bankerna är som stora rovdjur som går fria på världens gator." Något sådant har jag inte sett i DN. Som jag nu slutat prenumerera på. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar