tisdag 21 juli 2015

Vet du vad Röda Korset samlar till?


I kväll kan man titta på "Allsång på Skansen", ett program som jag sätter stort värde på. När jag själv stod på scenen blev jag intervjuad och tillfrågad om jag sett programmet förut. Jag kunde svara javisst, men det är sjuttio år sedan.
Allsång på Skansen startade 1935, då under ledning av Sven Lilja. Min far hade en låt med i ett av de första sånghäftena: "När solen lyser klart på himlen blå, fallera". Det fanns ingen television på den tiden, men det var ändå märkligt att få bidra till sjungandet.
Den låt som kom med där fick spridning och kom med i sångböcker både i Sverige och i våra grannländer.
Det där har jag visst berättat förut. Nu har jag blivit så gammal och gaggig att jag upprepar mej lite hursomhelst. För att komma med något alldeles nytt kan jag bjuda på en dikt av dagsverspoeten Ove Klinthäll:

Lagar i Sverige är alldeles lika
för dumma som kloka, för slöa som pigga.
Exempelvis är det förbjudet för rika
såväl som för fattiga svenskar att tigga.

Men hur är det nu med det? De flesta tiggare jag möter är från Röda Korset, "en humanitär organisation vars främsta uppgift är att lindra och förhindra mänskligt lidande". Så beskriver den sig själv.
Frivilliga, oavlönade medarbetare skramlar med bössor och drar ihop stålar. Förre ordföranden Bengt Westerberg fick 800 000 kronor av dessa insamlade pengar. Det var en summa som kunde ha lindrat en hel del mänskligt lidande.
Nuvarande ordförande för Röda Korset är en dam som heter Eva von Oelreich. Hon får 56000 kronor i månaden och säger sig vara nöjd med det.
Så nu vet du vad det samlas in pengar till när du lägger en krona i Röda Korsets insamlingsbössa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar