tisdag 19 maj 2015

Vals, hambo, schottis, polka!


I natt låg jag och sjöng för mej själv. Skrämde nästan slag på katten som inte trodde jag var riktigt klok. Jag försökte komma ihåg så många som möjligt av de låtar min far gjort. Pappa Gunnar gjorde massor av låtar. Han skrev inte noter utan arkiverade sina texter och melodier i huvet på mej och min bror Tor. Det blev såkallad gammal dansmusik, vals, hambo, schottis och polka. Så här kunde det låta i till exempel Farfars vals:

Fast farfar är gammal och silvergrå
han dansar gärna vals ändå,
han tycker att foxtrot och jazz och swing
mot valsen är ingenting.
Han svävar med farmor så lätt i dans
med säkerhet, takt och elegans.
Och fast dom hels nyss har fyllt sexti år
så lätt dom i valsen går…

Den musik som ungdomen spelar i dag begriper jag mej inte på. Men Vals, hambo, schottis och polka, det är lättbegriplig musik. Den är dessutom svensk, sprungen ur vår egen kulturmiljö.
Jag tror att en orkester av ungdomar som tog upp denna tradition skulle få verklig framgång. Inte verka tuff och importera amerikansk kultur. Ta vara på det som är vårt eget!
Finns det nåt gäng som vågar försöka?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar