fredag 15 maj 2015

Jag bor ihop med Katten Katt


Ju äldre man blir desto ensammare blir man. Man överlever sina vänner tills det inte finns några vänner kvar. Då kan man vara glad åt att ha en katt.
Jag bor ihop med en katt. Besökare från hemtjänsten brukar fråga vad katten heter. Katter ska tydligen ha namn. Jag vet inte om min katts förra ägare satte något namn på den. Jag kallar den bara för Katten Katt.
Den är lika gammal och tandlös som jag. Vi trivs bra ihop. Den ställer sej vid dörren och jamar när den vill gå ut. Jag öppnar dörren och Katten Katt slinker iväg. Ibland till min södra granne där hon inte är välkommen. Ibland till min norra granne som gillar katter och släpper in den och bjuder den på något gott.
Varje kväll tittar vi på TV tillsammans. Katten Katt vill titta på Djursjukhuset, där olika djur yttrar sej på olika språk som hon förstår. Själv föredrar jag att se på nån mordhistoria. Vi kompromissar så att var och en får sitt.
När man har katt är man aldrig riktigt rnsam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar