onsdag 27 maj 2015

Antalet superrika ökar


En god människa gläder sej inte bara åt egna utan även åt andras framgångar. I Flamman kunde man för en tid sedan läsa att antalet superrika ökar. Världens rikaste individer har fördubblat sina tillgångar under de senaste fem åren. Det är nu över 2000 personer som äger mer än en miljard dollar var.
USA leder miljardärligan följt av Kina, Tyskland, Storbritannien och Ryssland.
Nej, vad ser jag – klippet ur Flamman är från november 2013, ett och ett halvt år gammalt. Det var antalet superrika ökade. Hur är det i dag?
För att få veta det bör man gå till rapporten The Wealth X and UBS Billionary Census.
Och var får man tag i den då?
Jag känner att mänskligheten delas upp på nytt. Först i rika och fattiga. Nu i dom som vet hur man får kunskap och vi andra som är och förblir okunniga.
Jag googlar det där Billionary Census och får en massa text på engelska som jag inte begriper. Ja, jag gick i skolan 1939 och fick då läsa tyska som man trodde skulle bli ledande världsspråk på den tiden. Engelska har jag lärt mej på schlagertexter och på bio där det sällan handlar om Billionary Census.
Antalet superrika ökar. Jag hör inte till dem. Men som god människa får jag glädja mej åt andras framgångar.
Grattis alltså! Till er superrika. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar