lördag 24 januari 2015

Yttrandefriheten måste försvaras!


Det händer saker i Norrköping, staden där jag lever och är verksam. Jag trodde att här skulle vara lugnt och fridsamt, när jag flyttade hit från det händelserika Stockholm. Men icke!
Jag var länge socialdemokrat. Föddes in i socialdemokratin eftersom mina föräldrar var sossar. När sen partiet drog iväg åt höger lade jag mina sympatier hos vänsterpartiet. Men jag blev aldrig medlem i något parti.  Nu är jag glad att jag inte blev partiansluten sosse. Då skulle jag här i Norrköping ha förlorat det jag som skribent sätter mest värde på – min yttrandefrihet.
Den har nyligen socialdemokraten Robert Höglund förlorat. Han skrev en insändare i Folkbladet och var kritisk mot islam – och för den blev han uppmanad att lämna S-partiet.  
Det är för ynkligt. Man snackar om yttrandefrihet, den vill ju alla garantera och försvara. Så yttrar någon nåt som man inte gillar och då ska han tystas och bestraffas.
Det här kan inte kommunalrådet Lars Stjernkvist ställa upp på. Här får säkert Robert Höglund stöd och hjälp – till försvar för yttrandefriheten och demokratin.
Själv skulle jag säkert ha blivit utesluten ur partiet flera gånger för det jag skriver om jag varit medlem där. Så om du är skribent och vill värna din yttrandefrihet – stå fri från alla organisationer som snackar om frihet men ständigt vill begränsa den!

1 kommentar:

  1. Det håller jag med om. Men jag anser att det bästa försvaret för yttrandefrihet är att inte urholka begreppet. Yttrandefrihet handlar endast om att undgå sanktioner för det man sagt ifrån statsmakten! Den som använder ordet i andra sammanhang chippar iväg på ordet tills det blir fullständigt meningslöst. Det var helt rätt av sossarna att kasta ut den där gubbtjyven.

    Om han hade skrivit det han skrivit om judar, hade vi inte haft den här diskussionen över huvudtaget, det inser du väl?

    SvaraRadera