tisdag 20 januari 2015

Skål och god fortsättning!


Jag har skrivit hundra böcker, hur fan det nu har gått till. Jag måste ha haft lika många idéer, jag måste ha haft fantasi. Nu vaknar jag varenda morgon med ett huvud som är alldeles tomt på tankar och idéer. Då vänder jag mej till min favoritpoet Ove Klinthäll och ber honom säga det jag vill ha sagt. Och minsann, hos honom fungerar förmågan:

En obegriplig massa pengar finns i dessa dar
hos rikt och skrikigt folk som vill ha hälften kvar
och öka sin förmögenhet – men tillvaron är hård
för äldre tysta människor som har behov av vård.

En sån är jag, alltså en gamling som har behov av vård. Och vård får jag, för Norrköpings kommun tar väl hand om sina gamlingar. Skulle jag ha tråkigt kan jag låta mej uppmuntras av ovanstående poet som skaldar:

Tiden har brått.
Året har gått
fort som ett skott.
Lärde vi nåt?
Ont eller gott?
Vi vet ej ett spår
hur det blir nästa år.
Men snart är det vår.
Skål och gutår!

Det är skönt med folk som kan hålla humöret uppe. De behövs för att hindra oss andra andra att deppa hop. Men jag som är helnykterist, kan jag utropa Skål och gutår? Jajamensan! Det minner om Carl Michael Bellman och är alltså litteratur. Och som skriftställare kan jag inte ta avstånd från storheterna i mitt yrke. Skål och gutår! Så höjer jag mitt glas med sockerdricka och önskar er alla en god fortsättning på det nya året!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar