onsdag 7 januari 2015

Producera och fördela!


Eftersom jag har dåligt minne sparar jag gammal vänsterpress där jag lärt mej det lilla jag vet om tillvaron. I Proletären hittar jag årtiondets bästa rubrik: VEM HAR VALT WALLENBERG?
I ett gammalt nummer av Ordfront Magasin hittar jag den kloke ekonomen Stefan Carlén som lärt mej att nationalekonomi inte är en vetenskap utan politik. Han skriver till exempel om bruttonationalprodukten:
BNP är inte en kaka som vi ska dela på. BNP är ett flöde av betalda aktiviteter som antingen utförs eller inte utförs – men som inte kan sparas. Man kan inte spara en blindtarmsoperation, en bilreparation, tröstandet av ett ledset barn. Antingen utförs det och då hålls samhället igång eller också inte – och då stannar samhället.

I samma nummer av Ordfront Magasin skrev fil dr Agneta Hugemark och varnade för att se den offentliga sektorn som affärsföretag. Den offentliga sektorn ska uppfylla politiska mål, inte ekonomiska. Alltså solidariska, inkomstutjämnande mål.

Palme sa: Politik är att vilja.
Ingvar Carlsson sa: Politik är att förändra.
Vi bör säga: Politik är att fördela!

Det är vad historien handlar om: producera och fördela!
Om produktionen handlar allt arbete.
Om fördelningen handlar alla krig och konflikter. Även om de kallas religionskrig eller sägs ha andra orsaker.

Ja, det här var tankar som väckts av några gamla tidskrifter som jag råkat hitta i mina pappershögar. Av det kan jag bara dra en slutsats: Kasta aldrig gamla tidskrifter! Om du blir så gammal som jag är risken stor att du glömmer allt det där som gjort att du blivit betraktad som klok. Då kan det vara bra att kunna återvända till de källor där du hämtat din klokskap.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar