tisdag 13 januari 2015

Låt din fantasi rädda dej!


Nu har jag slutat köra bil. Jag har faktiskt också sålt bilen för att inte frestas sätta mej vid ratten. Hur jag känner det har poeten Ove Klinthäll beskrivit bättre än jag själv kunde göra:

Kör du bilen trött och sjuk,
ja då är du benägen
att volta runt och hamna
i en allt för tidig grav.
Du somnar kanske plötsligt till
och så försvinner vägen.
Se till så att du inte tuppar till
och tuppar av!

Jag har fantasi, det hör väl till mitt yrke som skriftställare. Jag har föreställt mej vad jag skulle kunna ställa till med. Jag har föreställt mej krocken med en annan bil, plåtskadorna, skriken och gråten från kvinnan som ramlar ut ur den andra bilen med sitt barn i famnen, det tillplattade barnhuvudet under mitt vänstra framhjul, eller bara tvisten med den andra bilföraren innan polisen kommer och tar upp vittnesmål och skriver rapport.
Du som vill köra bil på dagens snöiga och hala vägar, använd din fantasi och föreställ dej vad som kan hända innan det händer. Och låt bilen stå! Då har din fantasi räddat dej från… ja från vad vet du inte. Men var glad åt att du inte får veta det på riktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar