lördag 10 januari 2015

Är skolan fortfarande ohederlig?


Jag har aldrig pluggat för att få betyg, aldrig tagit studenten, bara gått åtta år i folkskolan och ett halvår på folkhögskola. Jag kan inte minnas att dessa skolor gav mej några användbara kunskaper. Det jag nu kan och vet har jag läst mej till på biblioteket.
Det svenska folkbiblioteket är unikt. Där kan du hitta allt från Adolf Hitlers Mein Kampf till Karl Marx Kapitalet och nutida kommunistisk litteratur. Biblioteket censurerar inte.
Annat är det med skolan. Den har jag uppfattat som ohederlig.
I min bok Mannen utan ansikte finns en lärare Gillis som försöker klargöra vad det är för fel på den svenska skolan. Han finner att den undanhåller eleverna viktiga kunskaper.
Det svenska samhället höll på att paja ihop. Några människor hade makt och rikedom. De styrde och ställde och förgiftade naturen och höjde priserna och la ner fabriker och levde rövare, medan de flesta människor fick allt svårare att klara sej med ökad arbetstakt, höga hyror och arbetslöshet.
Allt det där visste man, men man fick inte säga det i skolan. Där låg felet.
Man fick inte säga till eleverna att nu jävlar, nu måste människorna göra uppror och ta makten själva, annars går det åt helvete, och det ska ni förbereda er på, kära barn.
Nej, som lärare skulle man inbilla eleverna att allting var okay. Lita på politikerna och direktörerna så blir allting bra.
Det kunde man ju inte säga om man var hederlig.
Gillis var hederlig, det var hans problem.

Det där var ett försök att frilägga den dolda läroplanen, alltså det som skedde utanför läroplanen. Det var något som diskuterades 1979, då jag skrev boken där läraren Gillis fanns med.

Nu måste jag fråga hur det är i dag. Har vi fortfarande en dold läroplan som styr det som uträttas i skolan?
Biblioteken har vi. De är lika fräscha och kunskapsrika som på Gillis tid.
Men hur är det med skolan? I min ålder får man ingen insyn i skolan. Tillåmed barnbarnen har vuxit ur skolåldern och kan ingenting berätta.     
 Ger skolan eleverna de kunskaper de behöver för att kunna göra uppror och ta makten – eller inbillar man eleverna att allt är frid och fröjd?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar