tisdag 15 december 2015

Nu har jag legat på sjukhus


Vrinnevisjukhuset, avdelningen för krånglande hjärtan. Det började med att mitt hjärta började smärta. Det har hänt förut, då har jag bara tagit två smärtstillande alvedon, men den här gången hjälpte inte det. Hjärtinfarkt alltså. Iväg till sjukhuset.
Man hamnar i en sal med fyra bäddar. Snälla damer kommer och tittar en djupt i ögonen och vill veta om man är allergisk mot något eller kan äta vad som helst. På brösten har de skyltar med "undersköterska" eller "Maria" (de flesta tycks heta Maria).
Sen kommer det killar som också har titeln undersköterska. Jag frågar varför de inte kallar sej underskötare och får veta att den titeln är upptagen för något annat. Så ligger man där och försöker sova. Det är väldigt svårt att sova på sjukhus.
Men jag har tur. Mitt emot ligger en vänsterpolare som kan låna ut Proletären. Där kan jag läsa om årets nobelpristagare i litteratur som tycks vara en riktig rackarkärring. Akademin har inte belönat litteratur utan reaktionära åsikter, menar Proletären. Artikeln är lång och väl dokumenterad.
Jag ligger på sjukhus i tre dagar.  Märkligt snabbt blir jag acklimatiserad. Jag lär mej vilka knappar man ska trycka på för att få läslampan tänd eller att få mörkt när man ska försöka sova.
När jag lärt mej detta och blivit riktigt hemtam på sjukan är det dags att åka därifrån. Därhemma väntar katten Katt, som min älskvärda granne Sivan tagit hand om.
För övrigt väntar ingenting utom ett par räkningar och den tomma lägenhet som jag döpt till Dödens väntrum. Där sitter jag nu och väntar.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar