lördag 19 december 2015

Feminist är jag inte!


Är du feminist? Frågan är ganska vanlig i dessa dagar. Jag fick den häromdan och kunde bara svara: Det vet jag inte, för jag vet inte vad det betyder. Förhör mej så får vi se!
– Okay. Anser du att män och kvinnor ska ha samma lön för samma arbete?
– Nej, sa jag.
– Se där! Du är inte feminist!
– Nä, jag anser att alla ska ha samma lön utan arbete. Alla ska ha samma inkomst utan att ha gjort nån rik jävel ännu rikare. Det är ju det vi vanligen får betalt för.
– Ja, så kan man ju se det… Men om du inte ska ha betalt för att arbeta, vad ska du då ha betalt för?
– För att jag är medborgare i ett rikt land som Sverige!
– Medborgarlön?
– Ja, varför inte?
– Lika för män och kvinnor?
– Naturligtvis!
– Då är du ju feminist då!
– Nä varför det? Jag favoriserar ju inte kvinnorna när jag propagerar för jämlikhet.
– Om du inte vill kalla dej feminist, vad vill du då kalla dej?
– Vet inte. Humanist kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar