fredag 7 september 2012

Frukta inte recensenter – lär av dem!



Nu har jag skrivit en bok som är farlig för både människor och djur. Det är jag förmodligen ensam om.
Det handlar om min lilla roman Tusen år efteråt som kommit ut i år på Murbruk förlag. Senaste recensionen finns i gårdagens Flamman (6 september 2012) Den är skriven av någon som heter Ingemar Nilsson. Här är ett citat:
"Tusen år efteråt är definitivt en roman som aldrig borde ha getts ut (läser inte förlaget alla texter före utgivning?). Den är liksom naturen efter en kärnkraftskatastrof eller ett vapenkrig kontaminerad och farlig för människor och djur. I Wernströms roman består kontamineringen av banaliteter."

Eftersom jag är vänsterförfattare och skrivit böcker i 67 år är jag van vid nedgörande recensioner. Jag har en hel skrivbordslåda full av dom. Men de har sällan förekommit i vänsterpressen.
I Proletären 24 maj kunde man läsa om Tusen år efteråt:
"Boken eller snarare häftet omfattar inte ens hundra sidor, men mer behövs inte för att den kloke gubben Sven Wernström ska få sin poäng. Sida efter sida låter han historieläraren och huvudpersonen Bori förklara för sina nyfikna och vetgiriga elever hur kapitalisterna i sin jakt efter maximala vinster förstörde jordklotet."

Jag bäddrar igenom klippen ur sossepress, vänsterpress och borgerlig press och kan inte hitta en enda negativ recension. Författaren dvs jag är "fräsande i sitt ursinne" i boken som är "en medryckande granskning av vår galna tid" och "det närmaste historiematerialistisk fantasy man kan komma". Och enligt Göran Källqvists recension för Bibliotekstjänst är Tusen år efteråt en roman som "underhåller och förskräcker".

Så kan det gå. Jag tvekar inte att göra reklam för min senaste och kanske sista bok. (Från adlibris för 134 kronor fraktfritt.) Du kan alltså läsa den för att se hur olika recensenter med samma politiska värderingar kan uppfatta en bok som trots allt delar deras grundsyn.

Om du själv tänker börja skriva så lär dej det här: Frukta aldrig recensenter utan lär av dem. Om de flesta ogillar din bok så är den förmodligen dålig. Om du själv är nöjd med din bok så kommer de flesta recensenter att gilla den. Om någon av dem inte gör det så fråga inte vad det är för fel på boken utan vad det är för fel på recensenten.
De flesta negativa recensenter jag samlat i min skrivbordslåda har ett gemensamt fel: de är borgerliga och gör politisk, inte litterär bedömning. Frukta dem inte! Lita på dej själv! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar