tisdag 25 november 2014

Kan det va svårt att va miljonär?



Det finns personer som är mycket rika och ständigt vill tjäna mer och bli ännu rikare. Jag har aldrig förstått vad de gör med sina pengar. Man kan ju inte äta sej mer än mätt och supa sej mer än full. Poeten Ove Klinthäll har funderat över det här och kommit till denna slutsats:

Jag ville jag vore en svensk miljonär
med villa, fin bil och stor båt och sådär.
Tänk fara och flyga till utrikes ort…
Men jisses, det är vad jag har och har gjort!
Ja, nu kan jag liksom förstå, ungefär,
hur svårt det kan kännas att va miljonär.

De mycket rika behöver inte mer pengar för att täcka sina vardagliga behov. Det enda de behöver mer pengar till är att tävla med andra rika om att vara rikast. Vilken futtig tillvaro!
Så låt oss inte avundas de rika deras rikedom. Låt oss istället anklaga dem för att sno åt sej tillgångar som världens fattiga skulle behöva till mat, bostäder och utbildning.
Jag ha sagt det förut: Låt oss skatta bort all inkomst som överstiger femtitusen i månaden!
Det går inte i ett kapitalistiskt samhälle. Det går inte i vår tid.
Men vad som alltid går är att hålla tanken levande. Tanken på ett samhälle och en ordning som vi borde ha. Och som vi måste tro blir till för eller senare.

1 kommentar:

  1. Förbi basbehoven handlar denna OCD hoarding om makt. Pengar har ett flytande värde, egendom likaså, men makten, den är alltid makten.

    SvaraRadera