söndag 16 november 2014

Vem skrev om prinsessan som blev höns?


Dagens dikt är en skämtvers som handlar om att rimma. Jag läste den nånstans för länge sedan, och den fastnade i minnet:

Jag ville skriva en visa,
den vackraste visa som fanns,
men in smög som rim en prensisa
som ville bli gift med en prans.
Och pransen han råkade heta
inte Frans som var tänkt utan Jöns.
Så prensisan hon började greta
när hon inte blev hans utan höns.

Som sagt, den fastnade i minnet därför att den rimmar. Annars har jag inget minne numera. Så jag kommer inte ihåg vem som skrivit den. Om du vet det kan du väl tala om det för mej Sven Wernström. Den som skrivit den här versen har förmodligen skrivit annat läsvärt som jag inte vill gå miste om.

2 kommentarer:

  1. Jag tror det var Magnus Härenstam.
    När jag kör den - ur minnet - går den:
    Jag ville dikta en visa,
    den vackraste visa som fanns,
    den handlade om en prensisa
    som mötte en ståtlig prans.
    Men dikta är svårt ska ni veta
    och pransen han hette tyvärr Jöns.
    Så prensisan hon började greta
    när hon inte blev hans utan höns.
    Om du eller jag minns bäst vet jag inte. Minnet är en svekfull Alfons.

    SvaraRadera
  2. Och jag heter på intet sätt Svenullrik. Vet inte var detta kommer ifrån.
    /Billey Shamrock

    SvaraRadera