söndag 3 april 2016

Den 3 april – ett märkligt datum

I dag fyller jag 91 år. Nu ska du inte köpa presenter och försöka besöka mej, för jag har har rest till Ibiza för att undvika all uppvaktning.
      Jag är alltså född den 3 april. Detta meddelas i Bo Lundins ÅRETS BOK, utgiven på Carlssons förlag 1986, så jag måste ha varit en halvkändis reda då. 
      Den 3 april är ett märkligt datum för mej, naturligtvis, men även av andra skäl. Den 3 april år 33 blev Jesus korsfäst. Den 3 april år 1893 föddes min favoritskådis Leslie Howard, han som gjorde antinazi-thrillern Pimpernell Smith, den bästa film jag någonsin sett.
      Den 3 april 1924 föddes Marlon Brando och Doris Day, filmstjärnor jag minns från min ungdom.
      Den 3 april 1950 dog kompositören Kurt Weill som gjorde Tolvskillingsoperan. Den 3 april 1967 utspelas handlingen i Maj Sjöwalls och Per Wahlöös "Den vedervärdige mannen rån Säffle".
      Den 3 april är alltså ett märkligt datum. Särskilt för mej som fått förmånen att bli 91 år gammal och leva längre än de flesta människor på den här planeten.

2 kommentarer:

  1. Grattis, om än i efterskott.
    Så, Du for till Ibiza, ungdomarnas partyö. En ggn i tiden, då jag var ung, for jag dit också. Utan att festa. Nu är jag en bit yngre än vad Du är, men jag kommer ihåg, på ett eller annat sätt, de exempel som Du skriver om hände den 3 april.
    Och tänk, Röda Nejlikan den såg jag faktiskt när jag gick på läroverket, som en del i undervisningen i engelska.
    Lev väl, ett bra tag till.

    SvaraRadera