I Flamman 5 februari menar Per Sundgren att det är onödigt att
provocera troende människor. Var det verkligen nödvändigt att publicera de där
teckningarna på profeten? Kan vi inte låta de troende få ha sin tro och sina
drömmar i fred? Varför kränka det som för någon annan är heligt?
Men om denna helighet innehåller vad vi anser
vara förtryck och strider mot värderingar som för oss är grundläggande, ska vi
då tiga? undrar han.
Det var inte så länge sedan som kristendomen
och kyrkan utgjorde en avgörande maktfaktor i våra västerländska samhällen. Vår
lott på jorden var bestämd av högre makter, och den skulle vi låta oss nöja
med.
Med upplysningen utsattes detta tänkande för
kritik. Hur var det med treenigheten, var Jesus verkligen Guds son och kunde
Maria föda honom utan hjälp av en pappa?
Det fanns till och med de som tvivlade på
Guds existens. Dessa kritiker befriade oss från ett liv av synd- och
strafftänkande, från skräcken för helvetet och annan vidskepelse.
Men fortfarande är religioner en dominerande
och destruktiv maktfaktor i många samhällen, där islam har samma makt som
kristendomen en gång hade i vårt samhälle. Kvinnan är här, precis som i Bibeln
underordnad mannen. Människor i många länder hindras av religiösa dogmer att
själva bestämma hur de vill leva och med vem.
Helighet stänger in och skapar tabun, skriver
Per Sundgren. Bakom heligheten lurar alltid intoleransen. Yttrandefriheten behöver färre tabun
och mindre helighet.
Här kan jag hålla med. Men inför religioner känner jag mej dubbel.
Jag vill sätta all min kraft på att avslöja bluff och vidskepelse. Samtidigt vill
jag försvara åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Den som vill vara vidskeplig och
tro på spöken måste ha rätt att göra så. Bekämpa religioner men slåss för deras
rätt att finnas.
Att vara både klok och tolerant – det är
svårt det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar