måndag 18 februari 2013

Har vi fått ny vänsterpress?



Jag har länge prenumererat på vänsterpressen, Proletären, Flamman, LO-tidningen (numera Arbetet) och andra för att få nyhetsflödet hederligt behandlat. Den borgerliga pressen har jag inte haft förtroende för. Men på senare tid har det hänt något. Tillståndet i Sverige har blivit så absurt att Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet hamnat till vänster om vår tillvaro i Fredrik Reinfeldts land.

I dessa präktiga borgarblaskor kan man läsa att vd:arna på de största svenska bolagen har inkomster som är 46 gånger den vanliga arbetarens, att höga tjänstemän i offentlig sektor i genomsitt har 8 arbetarlöner, att bara två av femtio chefer i näringslivet är kvinnor (DN 12/2). Och att Fredrik Reinfeldt kastade bort 97 miljarder av skattebetalarnas pengar i den sk Nuon-affären (SvD 13/2). Sånt som man förr bara läste i vänsterpressen.

I Arbetet (15/2) får jag veta att Fredrik Lundberg för två år sedan tjänade nästan 362 miljoner, Volvos Leif Johansson 51 miljoner och kung Karl Gustaf 23 miljoner. I Svenska Dagbladet kan jag läsa att hälften av arbetarna inom industrin ligger under en månadslön på 25 000 kronor.

Borgarpress och vänsterpress kompletterar varandra. Vår tillvaro styrs numera av krafter långt till höger om vad tillåmed Bonniers och Schibsted tycks anse vara normalt. Tyvärr har jag inte råd att prenumerera på SvD och DN men jag läser dem där jag kommer åt. Sanningen ligger alltid till vänster, och det är kul att den också kan sökas i våra största blaskor.  



1 kommentar:

  1. Ja, i min lokaltidning Göteborgs-Posten florerar som vanligt annonserna med en och annan bra artikel. Fast hur mycket information orkar en mänsklig hjärna?

    SvaraRadera