torsdag 21 februari 2013

Den hederlige läraren Anders



I min bok Äventyraren finns en lärare Anders som jag vill påminna om. Han säger till sina elever att de kommer att leva i tre olika världar med tre olika normsystem.
Den första är arbetslivet, där varor och tjänster produceras. Där måste ni vara hederliga mot varann. Om ni säger att strömmen är avstängd så måste den vara avstängd, annars dör kompisen.
Så kommer ni att leva i en andra värld, i köplivet där varor och tjänster byter ägare. Där ska ni lura andra och vara beredda på att själva bli lurade av lögnaktig reklam. Där ska ni vara ohederliga, där bygger hela systemet på det.

Och så kommer ni att leva i en tredje värld, där varor och tjänster konsumeras – i familjen! Den var förr en producerande enhet, när man jobbade tillsammans på den gemensamma åkern. Nu är familjen en konsumerande enhet. Det är en splittrande tillvaro. Ska mamma betala hyran eller ska barnet ha nya jeans?
Läraren Anders säger: – Eftersom ni är arbetarbarn är det troligt att ni blir arbetare. Ni kommer att bli hederliga och vänja er vid ett enkelt språk som ger klara besked.

Men – ibland kommer ni att möta människor med ett liberalt själsliv, människor som kan säga sånt som att strömmen kanske å ena sidan är avstängd men kanske å andra sidan är påkopplad och man kan inte veta nåt med bestämdhet för allt beror på hur man ser det. Dom kommer ni aldrig att förstå. Men det gör ingenting bara ni inte låter er luras av dom.

Detta sa den hederlige läraren Anders till sina elever. Då tyckte hans kolleger att han var vänstervriden och ville ha bort honom. Men jag tycker han var så klok att jag ville påminna om honom.




1 kommentar:

  1. Hej Sven. Jag fick se din blog för några dagar sedan och det grämer mig oerhört att jag inte sett den tidigare. Den är ett andningshål i den borgerliga propagandakören! Nu kommer jag att läsa den så länge du orkar skriva.
    Angående ditt inlägg om den liberala pressen så är det väl så att det finns motsättningar mellan de internationella borgarna och de nationella. Och mellan småborgerligheten och borgerligheten. Eller man kan möjligen säga att det finns grader i helvetet eller att även en blind höna....
    Jag läser också de vänstertidningar du nämnde och ett par till. Men oj vad jag saknar en någorlunda radikal dagstidning.
    Hälsar Bo H

    SvaraRadera