lördag 21 november 2015

Låt kungen bli den sista!


Jag är (naturligtvis) medlem i Republikanska föreningen. I dess tidskrift Reform läser jag att fyra partier – Sossarna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Folkpartiet – skrivit en gemensam motion i riksdagen om att avskaffa monarkin.
Konstigt att den nyheten inte nått mej i den övriga pressen eller i radio-teve?
Nåja, jag läser vidare i Reform och får veta att anslaget till kungahuset, det såkallade apanaget, höjs med 7,8 miljoner nästa år.
I en intervju med Landets Fria Tidning är Republikanska föreningens ordförande Yasmine Larsson mycket kritisk: "Skattebetalarnas pengar kan och ska användas till bättre saker än att finansiera en familjs lyxsliv."
Republikansk föreningen har drygt elvatusen medlemmar. Är du inte en av dom? De kan du bli genom att anmäla dej och samtidigt betala 200 kronor för 2016 via föreningens webbplats repf.se/bli-medlem.
Att befria Sverige från kungadömet betyder samtidigt att ge kungen och drottningen den frihet som varje svensk medborgare bör ha.
I dag har kungen och drottningen till exempel inte religionsfrihet. Grundlagen föreskriver att de måste tro på Gud och förkasta alla andra trosläror än den evangelisk-lutherska.
I en krönika i Metro skrev Lisa Magnusson: Monarkin är ovärdig demokratin. Den är ovärdig de personer som varken har valt sin position eller kan frånsäga sig den. Låt Bernadottarna behålla slottet och alla hundratals skattemiljoner. Men den sittande regenten måste bli den sista.
Så generös skulle jag inte vara om jag hade något att säga till om. Men den sista meningen ställer jag upp på.
Låt den sittande regenten bli den sista!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar