onsdag 22 oktober 2014

Ett bra knull och en god middag


Det finns i mitt grannskap en inflyttad familj, jag tror den kommer från Grekland. Mannen heter Gregorius. Vad kvinnan heter vet jag inte. De har varit gifta i femtio år och jag går dit för att gratulera dem när de firar sin långa samvaro. Det har varit ett lyckligt äktenskap. Jaså, säger jag. Och vad är ett lyckligt äktenskap för dej? Det är då Gregorius säger:
– Ett bra knull och en god middag.
Då frågar jag hans fru om hon håller med. Det gör hon, för en grekisk fru säger inte emot sin man.
– Fast det är ju jag som får laga middagen, säger hon.
Så visar hon ett fotografi på ett flygplan. Deras son är pilot och flyger för SAS. Planet på bilden är sönderplockat och tydligen under reparation. De tycks vara i två delar, delat på mitten.
– Det här får inte hända när de är uppe i luften, säger hon. Om jag bara kan vara säker på att hans flygplan inte går sönder när det flyger, då är jag lycklig.
Jag googlar begreppet flygsäkerhet och får veta att det är sällsynt att flygplan går sönder eller störtar. Flyget är numera ett av de säkraste masstransportmedlen, kanske det säkraste.
I dag är jag bjuden på lunch hos Gregorius och hans fru. Då ska jag visa henne vad googel säger om flygsäkerhet. Då blir hon lycklig.
För en åldring som jag känns det gott att hitta något sätt att gör en kvinna lycklig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar