torsdag 30 oktober 2014

Ej tjäna på andra men tjäna varandra


Jag har varit krasslig och tänkte gå till doktorn. Då kom jag att undra: Vem äger egentligen vårdcentralen här i byn? Är det jag (dvs samhället) eller nån privat vårdföretagare?
Mänskligheten kan ju delas upp i två kategorier: De som vill tjäna på andra och de som vill tjäna varandra.
Här kommer vi in på frågan om vinster i välfärden. Historiskt sett har sossarna varit mot vinster i välfärden. Olof Palme tog t ex upp frågan i en tv-sänd debatt 1985 och slog fast: Vi slår vakt om barnen, inte om kommersen!
1991 började linjen ändras i och med friskolereformen som Carl Bildts regering drev igenom.
När sossarna kom till makten igen 1994 hade de chansen att riva upp reformen men avstod. Därefter har man accepterat vinster i välfärden och haft en liberal inställning till marknaden.
Jag blev frisk utan att gå till doktorn. Jag slapp alltså ta risken att nån skulle tjäna pengar på min sjukdom. Men i min ålder kan man ju vara säker på att råka ut för all slags ohälsa, så frågan kvarstår: Lever jag i ett samhälle som tar hand om sina åldringar, eller i ett samhälle där nån tillåts tjäna pengar på deras krämpor?  

1 kommentar:

  1. Hej Sven,
    Vet du möjligen när Konsum hade denna slogan? Jag har ett foto som jag har låtit tillverka som 7 meter hög fototapet och plötsligt har jag denna slogan på min vägg. Någon aning om årtal? Sent 40-tal kanske?

    SvaraRadera