torsdag 4 september 2014

Vad är att vara mänsklig?


I en artikel av Kajsa Ekis Ekman läser jag: Att vara vänster är inte att ha ett rött örhänge. Det är att verka för kapitalismens avskaffande.
Det är tänkvärt. Man kan dela in mänskligheten i dom som vill avskaffa kapitalismen och dom som inte vill det. Jag hoppas och tror att den första kategorin skulle bli större än den andra.
Själv vill jag dela in mänskligheten i dom som vill tjäna på andra och dom som vill tjäna varandra. Titta dej själv i spegeln nu och fråga dej: Tillhör jag dom som vill tjäna på andra? Eller tillhör jag dom som vill tjäna varandra?
Om du äger en butik vill du tjäna på andra. Men du säljer kanske sånt om folk absolut måste ha och annars inte kunde få, alltså tjänar du dem.
Vår moraliska fråga kan formuleras så här: Ej tjäna på andra, men tjäna varandra.  
Eller för att göra Kajsa Ekis Ekmans uttalande lite tydligare: Att vara mänsklig är att verka för kapitalismens avskaffande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar