fredag 2 mars 2012

Lycka till, Björn Ranelid!


I gårdagens Aftonbladet läste jag att Björn Ranelid inte tänker hoppa av Melodifestivalen. Han ska fullfölja det han skrivit kontrakt om. Det gör han rätt i.
Björn Ranelid är en god underhållare. När han kommit igång med att prata inför publik är han svår att få tyst på. Det vet jag som varit programledare när författare framträtt på bibliotek. Var och en hade tio minuter till sitt förfogande, men Ranelid brydde sej inte om klockan. Han var dessutom så underhållande att publiken gärna lät honom prata på. Då var det svårt att följa programmet.

Jag har aldrig läst något av Ranelid, men nu blir jag tvungen. Han har snott titeln till sin senaste bok av mej. "Tyst i klassen". Så hette en bok jag gav ut 1983. Jag är säker på att han inte snott innehållet också, men det gör mej nyfiken.
Boktitlar är inte upphovsrättsligt skyddade. I varje fall inte om de är lagom korta. Man kanske inte skulle kunna stjäla "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann". Men "Mannen utan ansikte" är tillräckligt kort för att kunna lånas. Så heter en bok om Vladimir Putin av journalisten Masha Gessen som kommer ut 12 mars. Så hette en bok jag gav ut 1979.

Snart får vi veta om Björn Ranelid går vidare till finalen i Globen. Det är spännande. Jag önskar honom lycka till. Det här programmet har bestämda regler. Varje inslag är begränsat till tre minuter. Efter tre minuter måste Ranelid tystna. Melodifestivalen är ett program som passar honom precis! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar